Our Blog

BLOG: Lerende organisatie in de zorg?

Als onderzoeksbureau worden we steeds vaker door zorgaanbieders gevraagd om met onderzoek een bijdrage te leveren aan de ‘lerende organisatie’.  Dat is goed nieuws: dat betekent dat men in principe blij is met kritische feedback. Ons vak is om deze feedback op een goede, betrouwbare manier op te halen, met aandacht voor de veiligheid van persoonlijke gegevens en garanties voor vertrouwelijkheid.

Bij onderzoek in de gezondheidszorg zijn hier wel een paar bijzonderheden waar je goed op moet letten.

Belangrijkste punt is de afhankelijkheid van een patiënt of cliënt in de zorg. Vooral in de langdurige (intramurale) zorg hebben cliënten vaak een kwetsbare positie. Maar ook met je huisarts heb je een langdurige relatie die je liever niet in de waagschaal stelt door hem via een vragenlijst eens even lekker de waarheid te vertellen. Wij komen geregeld tegen dat een bewoner of familielid wordt aangesproken wegens negatieve antwoorden in een vragenlijst: ‘Ik heb liever dat u dat direct aan mij vertelt’.

Hier zit een spanningsveld: feedback moet zo concreet mogelijk zijn. ‘Storytelling’ heeft vaak meer impact dan een percentage. Het is goed denkbaar dat men wordt herkend door de voorbeelden of toelichting die men geeft. De rol van een onderzoeksbureau is om respondenten op deze risico’s te wijzen. Ook laten wij het altijd aan de respondent zélf over of deze de anonimiteit wil opgeven.

Voor onderzoek onder medewerkers in de zorg gelden vergelijkbare aandachtspunten. Je krijgt alleen eerlijke en kritische feedback als je veiligheid creëert.

Terug naar de kant van de zorgaanbieder. Daar groeit de wens om op basis van feedback van klant en medewerker een ‘lerende organisatie’ te worden. Dat gaat dus niet vanzelf. Samenwerking tussen de zorgaanbieder, medewerkers en cliënten komt alleen maar op gang als een zorgbestuurder of zorgondernemer zich verplaatst in de risico’s voor de patiënt en de eigen rol daarin herkent. ‘Een angstcultuur begint in het binnenste van ons brein. Vanzelf. En het medicijn heet leiderschap’, aldus Ben Tiggelaar in een recente NRC-column. En op zo’n quote ben ik dan weer jaloers.

Peter van Linschoten

Directeur onderzoeksbureau ARGO (Groningen)

c.p.van.linschoten@rug.nl

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!